Spójna strategia komunikacji zbiorowej

Transport Zbiorowy

1. Metro 

Komunikacja zbiorowa w Krakowie pozostawia wiele do życzenia. Przepustowość linii tramwajowych wokół Plant osiągnęła swój maksymalny limit. Oferta MPK staje się coraz mniej atrakcyjna, ponieważ tramwaje i autobusy stoją w korkach.

Kraków potrzebuje spójnej i odważnej strategii komunikacji zbiorowej, dlatego podejmę działania w kierunku budowy długo oczekiwanego przez mieszkańców metra.

W Krakowie lawinowo rośnie liczba biurowców i nowych osiedli, a ilość turystów przekracza rocznie 13 milionów. Do miasta codziennie wjeżdża ponad 150 tys. samochodów! Obsługa komunikacyjna ponad milionowej aglomeracji (wliczając w to 200 000 studentów) jest niemożliwa bez przemyślanego systemu, którego brak odczuwamy wszyscy. Bez podziemnego transportu Kraków przestanie się rozwijać. 

Metro ma szereg zalet, które przemawiają za jego budową:

  • Jest bezkolizyjne - nie ogranicza go ruch naziemny, wypadki drogowe, wykolejenia, awarie, skrzyżowania ani sygnalizacja świetlna
  • Warunki atmosferyczne nie mają wpływu na jego funkcjonowanie
  • Realna prędkość eksploatacyjna metra jest co najmniej dwukrotnie większa od  tzw. "szybkiego tramwaju"
  • Najdłuższy tramwaj w Polsce -"Krakowiak", może zabrać 300 pasażerów - pociąg metra 1500 osób
  • Częstotliwość przejazdu tramwaju to ok. 7-8 minut, natomiast metra 2-3 minuty
  • Linia metra podnosi znacząco wartość nieruchomości i zwiększa atrakcyjność terenów przyległych
  • Metro jest najbardziej ekologicznym środkiem transportu - nie produkuje spalin ani hałasu, a problem z drganiami jest rozwiązywalny w 100%
  • Technologia budowy tuneli pozwala, by w Wiedniu pod katedrą św. Szczepana krzyżowały się dwie linie metra. System kolei podziemnej nie zagraża tkance zabytkowych miast, jak Praga, Ateny, Barcelona czy Rzym. Nie zagrozi też Krakowowi!

2. Szybka Kolej Aglomeracyjna (SKA)

Szybka Kolej Aglomeracyjna powinna mieć większy wpływ na rozładowanie ruchu w Krakowie.

  • Proponuję, aby na potrzeby komunikacji miejskiej wykorzystać częściowo zdegradowane tory kolejowe w obrębie tzw. Krakowskiego Ringu Kolejowego
  • Szybka kolej w połączeniu z przemyślanym systemem parkingów Park&Ride, byłaby atrakcyjną alternatywą dla wjeżdżających do centrum miasta samochodów. Parkingi te powinny być bardzo dobrze skomunikowane z liniami autobusowymi i tramwajowymi 
  • Planuję połączyć istniejącą, lecz zapomnianą sieć trakcyjną, która prowadzi do elektrociepłowni, z nowym odcinkiem prowadzącym do Placu Centralnego